Kako izabrati zimske gume?

Kako izabrati zimske gume?

 

Zimske gume pružaju bezbednost u vožnji pri otežanim zimskim uslovima kao što su mokar kolovoz, sneg i led. Ipak, početnici ali i iskusniji vozači često nisu sigurni kako da iz ogromne ponude izaberu prave zimske gume. Da bi odgovorili na ovo pitanje, pripremili smo nekoliko saveta za kupovinu i izbor zimskih pneumatika.

 

 

Razlika između zimskih i letnjih guma

 

Pre nego što pređemo na savete, ukratko ćemo objasniti osnovne razlike između letnjih i zimskih guma. Budući da brojni vozači smatraju da mogu da „preguraju“ blagu zimu koristeći i letnje pneumatike, pažnju ćemo obratiti na razlike u smeši, šari i samom dizajnu guma.

 

Smeša zimskih guma je meka, i forumilsana tako da pruža najbolje rezultate pri niskim temperaturama. Meka smeša smanjuje razlike u temperaturi guma i temperaturi kolovoza, čime pruža najbolje prianjanje po snegu i vlažnom putu. Ona pritom zadržava svoje pozitivne karakteristike i tokom letnjeg perioda, ali se pritom intenzivno troši, zbog čega se i preporučuje sezonska zamena.

 

Sa druge strane, smeša letnjih guma pokazuje zadovoljavajuće karakteristike i prianjanje na suvom i vlažnom kolovozu, ali samo na temperaturi iznad 7°C. Kada temperatura padne, smeša postaje plastična, što smanjuje prianjanje, pa lako možete da izgubite kontrolu nad vozilom. Pored toga, zaustavni trag letnjih guma pri brzini od 60 km/h tokom zime iznosi 55m, dok je kod zimskih smanjen na 44m.

 

Kako bi pružila adekvatno prianjanje na snegu i mokrom kolovozu, šara zimskih guma se sastoji od više blokova koji pružaju bolje prianjanje, i ima do 5 puta više odvodnih kanala koji povećavaju otpornost na akvaplaning. Deklarisana dubina šare novih guma za putnička vozila, kako letnjih tako i zimskih iznosi 8 mm. Interesantno je da Zakon o bezbednosti u saobraćaju u Srbiji nalaže daleko manju obaveznu dubinu šare - 4mm za zimske i 1,6 mm za letnje gume.

 

Kada je vreme za zamenu zimske gume?

 

Zakon o bezbednosti u saobraćaju nalaže da je upotreba zimskih guma u Srbiji obavezna u periodu od 1. novembra do 1. aprila na sve četiri točka, ako je na kolovozu sneg ili led. Međutim, kako razlikovati gume koje mogu da izdrže još jednu sezonu od pneumatika koji su rizični za vožnju u zimskim uslovima?

 

Odgovor je jednostavan. Prvi i osnovni indikator koji pokazuje potrebu za kupovinu nove zimske gume jeste dubina profila. Prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, šara na zimskim gumama ne sme da bude manja od 4 mm, ali u praksi mnogi oprezni vozači gume menjaju i ranije, zavisno od toga koliko su korišćene i koliko su kilometara prešle, ne čekajući da dubina šare spadne na nekoliko milimetara.

 

Dubinu šare možete da izmerite lako uz pomoć različitih merača ili uz pomoć kovanice. Pojedini proizvođači, poput Michelin-a, na gume postavljaju markere istrošenosti guma u vidu crtica ili logoa, pa možete i vizuelno da utvrdite koliko je guma istrošena. Međutim, pored dubine profila treba obratiti pažnju i na fizička oštećenja. Ekseri u gumi, truckanje volana na pravom putu ili oštećenja koje je naneo loš trap ne treba ignorisati, iako je dubina šare zadovoljavajuća.

 

Pored toga, ADAC preporučuje zamenu pneumatika maksimalno osam godina nakon montaže, bez obzira na stepen istrošenosti šare, uz obrazloženje da montirane, odnosno naduvane i opterećene gume vremenom gube svoje karakteristike, čak i ako ste svake zime sa njima prešli ne više od 2-3 hiljade kilometara.

 

automobil sneg

 

Koliko guma je potrebno zameniti istovremeno?

 

Većina stručnjaka smatra da je najbolje rešenje kupovina dva nova kompleta, jedan komplet zimskih i jedan komplet letnjih guma. Međutim, gume se u retkim slučajevima troše ravnomerno, a postavlja se i pitanje da li je potrebno plaćati četiri nove gume ako su samo dve istrošene. Cena kompleta najpovoljnijih zimskih guma manjih prečnika izosi oko 150e, dok za kvalitetnije i veće pneumatike morate da izdvojite i više od 250e, pa je jasno što vozači češće kupuju samo dve gume.

 

Zbog toga pre kupovine guma treba detaljno pregledati njihovo fizičko stanje, odnosno dubinu šare. Ukoliko niste sigurni da možete sami da utvrdite stanje, to uvek mogu da proveri majstori iz BEO-CAR servisa. Ukoliko menjate samo dve gume, najbolje je kupiti iste gume kao one koje zadržavate na vozilu. Gume različitih dimenzija i šara su manje bezbedne, pre svega zbog neravnomernog kontakta sa podlogom.

 

Koje su idealne dimenzije zimskih guma?

 

Dimenzije guma koje kupujete uvek možete da proverite u priručniku koji ste dobili uz automobil, a iste dimenzije obično su upisane i vidnom delu šasije, najčešće u okviru vrata. Budući da je na većinu automobila moguće postaviti gume različitih dimenzija, vozači često odlučuju da gume nešto većeg prečnika koriste kao letnje, uglavnom zbog boljeg izgleda, a manje kao zimske, kako bi guma imala na raspolaganju više slobodnog prostora da izbaci sneg.

Treba napomenuti da uže gume smanjuju dodirnu površinu točka i podloge, čime se povećava pritisak na površinu. Zato uže gume pokazuju bolje prianjanje i upravljanje po snegu i ledu, pa je preporučljivo da za zimu obezbedite još jedan komplet čeličnih felni manjih dimenzija, dok alu felne možete čuvati za letnji period, jer se letnje gume svakako koriste dva puta duže tokom jedne godine od zimskih.

 

Šta predstavljaju oznake na gumama?

 

Ukoliko ste sa guma očitali dimenzije, ali vam sve te oznake deluju konfuzno, nemojte da brinete. Svaki deo oznake predstavlja neku od dimenzija ili pruža dodatne informacije o gumama.

 

Kao primer ćemo uzeti oznaku na gumama 205/55 R16 91T.

 

Prva tri broja oznake, u ovom slučaju 205, označavaju širinu gume, izraženu u milimetrima. Zatim slede još dva broja, 55, koji označavaju profil gume. Profil gume predstavlja odnos poprečnog preseka gume i njene širine i izražen je u procentima. Tako profil 55 u stvari označava da visina bočnog zida gume predstavlja 55% njene širine.

 

Sledeći u nizu je prečnik guma, R16, koji je izražen u inčima. Oznaka iz primera nam govori da gume imaju prečnik od 16 inča. Preostale oznake predstavljaju indeks opterećenja, odnosno indeks brzine.

 

Indeks opterećenja označava koliku maksimalnu težinu gume mogu da izdrže. U našem primeru, indeks nosivosti 91 označava da guma može da izdrži 615kg opterećenja. Indeks je izražen brojevima od 50 do 129, i kreće se u rasponu od 190kg do 1850kg po gumi.


Indeks brzine označava maksimalnu brzinu koju gume mogu da izrže kada su propisno opterećene i naduvane, i obeležava se slovima abecede. Iz našeg primera, indeks brzine T označava da gume mogu da izdrže maksimalnu brzinu od 190 km/h, dok recimo index Y označava da se automobil opremljen tim gumama može bezbedno kretati brzinom od 300 km/h.

 

Pored osnovnih oznaka, na gumama je istaknut i datum proizvodnje,na primer DOT 5018. Ovakva oznaka nam govori da su gume proizvedene u 50. nedelji 2018 godine. Starost gume pri kupovini nije zakonski regulisan, ali stučnjaci objašnjavaju da se pneumatici smatraju novim ako u prodavnici, u kojoj su adekvatno sladišteni, nisu proveli više od 5 godina.

 

Dodatne oznake su brojne i mogu da govore da su gume dodatno ojačane (RF) ili trpe veća opterećenja (XL). Međutim, za zimske gume su bitne oznake M+S ili MS i snežna pahulja. M+S (Mud and snow) oznaka potvrđuje da su gume pogodne za blato i sneg, i najčešće reč o all season gumama, dok nam snežna pahulja (3PMSF oznaka) govori da je reč o pravim zimskim gumama.

 

sara na gumi

 

Kako prilagoditi karakteristike guma performansama automobila?

 

Kako bi ispratile performanse automobila, gume se uglavnom dele u tri grupe:

 

• Standardni pneumatici za nezahtevna vozila, uglavnom nižih indeksa brzine S ili T, prečnika R13-R15,
• High performance pneumatici za vozila visokih performansi, najčešće indeksa brzine H ili V, prečnika R15-R17,
• Ultra High Performance pneumatici za sportska vozila vrhunskih performansi, indeksa brzine W ili Z, prečnika R16-R20.

 

Ukoliko automobil koristite za nezahtevnu gradsku vožnju gde ne premašujete brzinu od 120 km/h, i godišnje prelazite manje od 5000 km, najbolji izbor su povoljnije, standard gume, poput Tigar Winter Sport ili Matador Nordicca pneumatika. Ove gume karakteriše pristupačna cena uz zadovoljavajuće performanse.

 

Ako tokom zime planirate da idete na put, veoma se siplati kupiti nešto skuplje gume, kao što su izbor Continental TS870 ili Michelin Alpin 6. Na ovom linku možete saznati koje su najbolje zimske gume u svakoj kategoriji, od povoljnih gradskih, preko guma za kišu do guma za dubok sneg.

 

Vozila vrhunskih performansi zahtevaju premium UHP gume, koje su izuzetno skupe, ali koje su dizajnirane tako da isprate zahteve automobila. Kao jedne od najboljih UHP guma na testovima se ističu Michelin Pilot Alpin 5.


Kako prilagoditi karakteristike guma klimi?

 

Zimske gume su dizajnirane tako da obezbede pozitivne karakteristike u najrazličitijim uslovima na putevima, ali su retki pneumatici koji su odlični u svim aspektima. Neke zimske gume pokazuju bolju upravljivost i kratak trag kočenja na snegu, ali veću buku i potrošnju na suvom kolovozu, dok pojedini pneumatici pružaju sasvim suprotne performanse. Ukoliko živite u planinskim ili predelima sa većim brojem snežnih dana, trebalo bi da izaberete gume koje pokazuju bolje karakteristike na snegu. U toj kategoriji se ističu BF Goodrich G-Force Winter 2 gume.

 

Za umerene zime, koje su i najčešće u većem delu Srbije, pogodni su pneumatici koji se dobro ponašaju na vlažnom i snežnom kolovozu koji nekada nije previše dobro očišćen. Pozitivne karakteristike u takvim sulovima su pokazale Sava Eskimo S3+ gume, zbog čega su i popularne među domaćim vozačima.

 

Ako su za vaše područje karakteristične blage zime, ili retko tokom zime napuštate grad, dobre karakteristike u vožnji će pružiti i all season gume. Pneumatici Michelin CrossClimate pokazuju sasvim zadovoljavajuće performanse po suvom i mokrom kolovozu, ili bljuzgavici koja nastaje brzim topljenjem snega u gradu.

 

Šta pokazuju testovi guma?

 

Jedno od često postavljanih pritanja pri izboru zimskih guma jeste da li su skupe gume premium brendova nužno bolje od budžet opcija? Odgovor na to pitanje često traže i renomirani auto-časopisi kao što su nemački Auto Bild i Auto Moto und Sport, britanski Auto Express, organizacije kao što je ADAC i internet portali, zbog čega vrše različita testiranja.


Pri testiranju zimskih guma se u obzir uzimaju dužina traga kočenja i upravljanje na suvom, vlažnom i snežnom kolovozu, otpornost na akvaplaning, buka, subjektivni oseća u vožnji, potrošnja goriva i cena. Testovi su javni, i uvek možete da pogledate rezultate željenog pneumatika.

 

Šta su zapravo pokazali rezultati testiranja zimskih guma? Rezultati testiranja nam govore da najskuplje gume ne moraju da budu nužno i najbolje. Na primer, Hankook I*cept RS2 R17 gume su na Auto Bild testu guma prečnika 17 inča pokazale iznenađujuće dobre karakteristike na suvom, mokrom i snežnom kolovozu. Ovi pneumatici su zauzeli više mesto od guma kao što su Michelin Alpin 6, Dunlop Winter Sport 5, koje su 50% ili 100% skuplje.

 

Zato pri kupovini treba uvek potražiti najbolji odnos cene i kvaliteta. Ako ste na kraju ovog teksta naučili kako, ali još uvek niste sigurni koje zimske gume da izaberete, možda će vam pomoći naš blog o Top 10 zimskih guma.

 



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2022 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2022 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web