Kada letnje gume pružaju maksimalne performanse?

Kada letnje gume pružaju maksimalne performanse?

Da li korišćenje širih guma ili većih točkova od fabričkih dimenzija negativno utiče na vožnju?

 

Šire letnje guma neće uticati na tačnost podataka koje pokazuje putni računar i ne bi trebalo da utiču na ABS, ESP i ASR, ali čine kretanje po mokrom kolovozu težim. Šire gume poboljšavaju kočenje i čine da auto bolje leži na putu, a kako će šire gume uticati na potrošnju goriva zavisi od mnogo faktora, ali generalno pravilo je da jači motori i dizel motori mogu biti ekonomičniji sa nešto širim gumama, dok slabiji motori gube efikasnost sa širim gumama. Korišćenje točkova većeg prečnika od fabričkih dimenzija znatnije menja performanse automobila. Veći točkovi za nijansu povećavaju potrošnju goriva, čine podatke koje daje putni računar manje tačnim, negativno utiču na ABS, ESP i ASR tehnologije, a mogu smanjiti i maksimalan ugao okretanja točkova. Međutim, ako istovremeno povećate veličinu točka i smanjite visinu gume, razlike ne bi trebalo da budu značajne - npr. ukupna visina točka i gume sa gumom visine 55 na R16 točku je gotovo identična kao kod točka R15 sa gumom visine 65.

 

Da li je dovoljno zameniti dve istrošenije gume ili uvek treba menjati sve četiri gume odjednom?

 

Ako se letnje gume rotiraju jednom godišnje, prilikom prolećnog vraćanja na točkove, kako bi trošenje bilo ravnomerno, neće biti potrebe za zamenom samo dve gume, već će posle par sezona biti vreme da se zamene sve četiri gume. Međutim, ako dođete u situaciju da je prednji par guma značajno istrošeniji i kupili ste dve nove gume, potrebno je da te nove gume postavite na zadnju osovinu, a da zadnje gume, koje su manje istrošene, postavite na prednju osovinu. Ovaj način raspoređivanja je jedini pravilan, jer samo tako ćete biti zaštićeni od proklizavanja na mokrom kolovozu (akvaplaning). Ukoliko prednji točkovi prvi proklizaju, vozač može da koriguje pravac na vreme, međutim proklizavanje zadnjih točkova može imati kobne posledice. Nove gume na zadnjim točkovima takođe omogućavaju bolje kočenje u kriznim situacijama, kao i oštrije skretanje. Iako je pomenuti način postavljanja pomalo kontraintuitivan, jer većina vlasnika želi nove gume na pogonskim točkovima, postavljanje novih guma na zadnje točkove preporučuju svi proizvođači guma.

 

 

Koja je šara za letnje gume najbolja - simetrična šara, asimetrična šara ili jednosmerna šara?

 

Letnje gume koriste sva tri tipa šare i upravo tip šare, zajedno sa vrstom smeše, direktno određuje performanse gume. Simetrične šare su identične sa leve i desne strane, tako da se mogu okrenuti na bilo koju stranu prilikom montaže (ne postoji unutrašnja i spoljašnja strana). Simetrične šare koriste se gotovo isključivo za letnje gume, a njihova glavna prednost je nizak nivo buke, kao i manji otpor, što dovodi do manje potrošnje i sporijeg habanja gume. Uglavnom se koriste za manje gradske automobila, ali i za dostavna vozila. Posebno se preporučuju za automobile sa slabijim motorom. Asimetrična šara je nešto češća, a kod ovog tipa šare unutrašnji deo gume zadužen je za odvođenje vode, dok je zadatak spoljašnjeg dela gume da pruži stabilnost. Gume sa asimetričnim šarama stabilnije su u krivinama i imaju dug vek, dok je vožnja udobnija, zbog čega se preporučuju većini vozača. Letnje gume sa usmerenom šarom, tj. jednosmernom šarom su popularne među ljubiteljima sportske vožnje, jer omogućavaju bolje ubrzavanje i kočenje, uz najbrže odvođenje vode. Ove gume prepoznaju se po V obliku šare i uglavnom pripadaju višem segmentu.

 

Kada se gumama menjaju pozicije, da li se menjaju prednje i zadnje ili ukršteno?

 

Ako menjate pozicije gumama barem jednom godišnje, to je znak da dobro brinete o svom automobilu, pri čemu se rotacija preporučuje i češće, na svakih 5000 kilometara. Rotacija na 5000km je dobra prilika i da se gume balansiraju po potrebi, kao i da se centrira trap. Međutim, nije svejedno na koji način ćete izvršiti rotaciju. Preporučuju se sledeći sistemi rotacije:

 

- Za standardne putničke automobile najbolje je postaviti prednju levu gumu na mesto zadnje leve a prednju desnu na mesto zadnje desne, pri čemu se zadnje gume pomeraju ukršetno na prednje pozicije, tj. zadnja leva postaje prednja desa. Ovaj način zamene naziva se "prednji krst".

 

- Ako je reč o vozilu sa pogonom na četiri točka ili za zadnjom vučom, preporučuje se da prednja leva guma postane zadnja desna, prednja desna da postane zadnja leva, dok zadnje gume idu napred bez ukrštanja. Ovaj sistem naziva se "zadnji krst".

 

- Za teže automobile, kombije i kamionete sa predjom vučom preporučuje se potpuno ukrštanje: prednja leva i zadnja desna guma menjaju mesta, prednja desna i zadnja leva menjaju mesta.  Ovakav način rotacije naziva se X ukrštanje.

 

- Za automobile koji imaju sportske letnje gume, kao i za sve automobile sa jednosmernom šarom, preporučuje se jednostavna zamena prednjih i zadnjih guma, bez ukrštanja.

 

Da li je preporučljivo kupiti gume koje imaju veće dozvoljeno opterećenje od modela koje preporučuje proizvođač?

 

Dok je korišćenje guma koje imaju manji indeks opterećenja od preporučenog veoma opasno, vozači mogu odabrati da kupe gume čije je dozvoljeno optrećenje veće. Možete pogledati tabelu koja objašnjava koje je maksimalno optrećenje po točku za svaki indeks, pa je tako za indeks 84 maksimalno optrećenje 500kg po točku, odnosno 2t za celo vozilo, a za indeks 98 to je 750kg po točku, tj. 3t za celo vozilo. Ako koristite gumu sa većim indeksom opterećenja, nemojte misliti da tada možete više da opteretire auto, jer drugi delovi automobila neće dugo izdržati to opterećenje, međutim možete imati neke druge koristi. Gume sa većim indeksom opterećenja obezbediće vam veću preciznost upravljanja, bolju otpornost na udare vetra, a pouzdanije su i pri većim brzinama ili oštrijoj vožnji. Takođe, takve gume pokazaće se bolje van puta i kada vučete drugo vozilo. Ipak, ne treba zaboraviti da su gume sa višim indeksom opterećenja skuplje, da je vožnja manje udobna, i da će račun za gorivo biti veći.

 



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2020 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2020 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web